مقالات

مادربرد صنعتی چیست؟

مادربرد صنعتی چیست؟

مجموعه مادر بردهای صنعتی شامل مادر بردهایی در اندازه های متنوع است. مادربرد صنعتی را برای راه اندازی کیوسک‌ها، POS یا همان کارتخوانهای پرداخت، نمایشگرهای دیجیتال ساینج، کیوسک سفارش گیری، دستگاه‌های بانکی ATM یا خودپرداز، تجهیزات پزشکی و بازی، و همچنین ارائه پلتفرم‌هایی صنعتی و اتوماسیون صنعتی، کامپیتور های یکپارچه دستگاه های اچ ام آی، صندوق های فروشگاهی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و  اج کامپیوتینگ هستند. یک مادر برد صنعتی اقلب از تمامی انواع درپاه ها و پرت ها در دو سمت و نیز به شکل پین هدر پشتیبانی می کند تا جانمایی آن را در دستگاه های صنعتی تسهیل نموده و نیازهای تجهیزات صنعتی و دستگاه هایی که از مادر برد صنعتی در آنها استفاده شده است برطرف سازند . تمام مادربردهای صنعتی به گونه ای طراحی شده اند که عملکرد ثابت و قابل اعتمادی را در محیط های صنعتی ارائه دهند. مادر بردهای صنعتی به راحتی قابل تنظیم هستند و انعطاف‌پذیری لازم برای استقرار در چارچوب‌ها و زیرساخت‌های موجود را با کمترین اثرپذیری و حداقل نیاز به نگهداری ارائه می‌دهند.

تفاوت مادر برد صنعتی و مادربرد تجاری

  1.  ابعاد: مادر بردهای تجاری عمدتاً از معماری ATX استفاده می کنند. در تولید مادر برد صنعتی از اندازه‌های مختلف مادربرد از جمله ATX، Mini ،Micro و غیره استفاده می‌کنند تا بتوانند با انواع محیط‌های کاربردی سازگار شوند.
  2. پشتیبانی از اسلات توسعه: مادر بردهای تجاری فقط می توانند 4 اسلات PCI ارائه دهند. با توجه به مشخصات PCI، اساساً قابلیت درایو PCI 4 دارای تضعیف قابل توجهی است، بنابراین اکثر مادر بردهای تجاری فقط 3 اسلات PCI ارائه می دهند. مادربرد صنعتی به دلیل ماهیت صنعتی مواد تشکیل دهنده تراشه ها و قطعات خود، می توانند به راحتی پنج PCI را پشتیبانی کنند و باعث کاهش قابلیت درایو PCI نمی شوند. همچنین از دستگاه های PCI-E با پهنای باند بالا پشتیبانی می کند. با اسلات ISA، می تواند به پشتیبانی خوبی از کارت و کارت داده های ISA صنعتی با سرعت پایین دست یابد. با تعبیه باس GPIO ، GPI و  GPO نیز قابل تحقق هستند.
  3. اجزای مورد استفاده: با توجه به به موقع بودن محصولاتی که توسط مادر بردهای تجاری دنبال می شود و موقعیت خود محصولات در بازار، الزامات انتخاب جزء به طور کلی فقط باید عمر مفید سیستم را برای 2 تا 3 سال برآورده کند. از قطعات تأیید بلندمدت و با تقاضای بالا برای اطمینان از الزامات قابلیت اطمینان بالا در شرایط سخت استفاده می کند. به عنوان مثال، برخی از خازن های جامد مانند آن هایی که در سرورها و مادر بردهای تجاری پیشرفته، سلف های بسته و غیره یافت می شوند، به طور گسترده در مادربرد صنعتی هوشمند استفاده می شوند.
  4. محیط عملیاتی: مادر برد صنعتی اغلب در محیط های سخت (ساعات کاری طولانی، آب و هوای بد، رطوبت، لرزش، گرد و غبار، تشعشع، دمای بالا و غیره) کار می کنند و این محیط ها برای مادر بردهای تجاری مناسب نیستند، اکثر مادربردهای تجاری امروزی. فقط در یک محیط پایدار (ساعات کاری کوتاه، داخل ساختمان، دمای معمولی) قابل استفاده است.
  5. چرخه عمر: بازار مادر بردهای تجاری با سرعت نسبتاً سریعی به روز می شود، بنابراین متوسط ​​​​مادر برد تجاری دارای چرخه عمر نیم سال تا یک سال است. در بازار مادربرد صنعتی، کنترل صنعتی هوشمند به عنوان مثال در نظر گرفته شده است. این یک مشارکت استراتژیک بلند مدت است، بنابراین مادر برد صنعتی کنترل صنعتی هوشمند می توانند به چرخه عمر 5 سال یا حتی بیشتر برسند.
  6. قابلیت اطمینان محصول: با توجه به موقعیت مادر بردهای تجاری رایج در بازار، محصولات آن معمولاً فقط به گواهی CCC برای محصولات الکترونیکی، گواهی Great Wall و گواهینامه سازگاری الکترومغناطیسی درجه مصرف شخصی نیاز دارند. هدف مادربرد صنعتی بازار صنعتی است، بنابراین به منظور برآورده کردن این ضرورت ها، هر مادر برد قبل از شروع آزمایش گواهینامه CE، FCC، QA realbility، CCC، لرزش، افت و سایر نیازهای سطح صنعتی را دریافت می کند.
  7. قابلیت مدیریت: مادر بردهای تجاری فقط ساده ترین مدیریت از راه دور (با اتصال به شبکه، استفاده از نرم افزارهای ریموت دسکتاپ) را ارائه می دهند. مادربرد صنعتی می توانند مدیریت اتصال از راه دور مشابهی را ارائه دهند، اما عملکرد روشن/خاموش خودکار برق بدون مراقبت از راه دور را نیز تحقق بخشند. از طریق ماژول های تعبیه شده IPMB و SMNP-1000، سیستم می تواند اطلاعات عملیات را در زمان واقعی مدیریت، ضبط و ارسال کند.
  8. سفارشی سازی: هنگامی که مادر برد تجاری تولید می شود، دیگر نمی توان آن را با توجه به تقاضای بازار تغییر داد و طراحی کاربرپسندی ندارد. با این حال، در زمینه صنعتی، مادر برد صنعتی مانند کنترل صنعتی هوشمند می توانند به طور انعطاف پذیر نیازهای خاص برخی از مشتریان را برآورده کنند و سفارشی سازی کاربران را درک کنند و بهتر و کاملتر با نیازهای مشتری مطابقت داشته باشند.
  9. رابط ذخیره سازی: مادربرد تجاری فقط رابط ذخیره سازی مشترک IDE، SATA را ارائه می دهد. مادر برد صنعتی می تواند IDE، SATA، SCSI، کارت CF، DOC و سایر نیازهای رابط ذخیره سازی را فراهم کند.
  10. عملکرد حفاظتی: مادر برد تجاری هیچ عملکرد حفاظتی را ارائه نمی دهد. مادربرد صنعتی دارای طراحی خاصی است، در صورت یک موقعیت غیرعادی مانند تصادف، می تواند ضمن راه اندازی مجدد خودکار حفاطتی، مقاومت در برابر ضربه و سایر عملکردها را متوجه شود.
  11. دمای کار: مادر بردهای تجاری فقط در محیط خارجی بین 5 تا 38 درجه قابل استفاده هستند. یک مادر برد صنعتی می تواند به طور پایدار بین 0 تا 60 درجه کار کنند و حتی برخی از مادربردهای صنعتی از طراحی دمای گسترده استفاده می کنند. محدوده دما می تواند به -20 درجه تا 70 درجه برسد.
  12. مقیاس بازار مادر بردهای تجاری عمدتاً محصولاتی استاندارد و با خروجی و مقیاس بازار بزرگ هستند و به راحتی می توان آنها را به مادر بردهای برندهای دیگر تبدیل کرد. مادربرد صنعتی عمدتاً محصولات سفارشی شده، با خروجی کوچک و اندازه بازار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *