مقالات

راهنمای خرید مادربرد صنعتی

مادربرد صنعتی

در این بخش موارد حائز اهمیت هنگام انتخاب مادربرد صنعتی به اختصار شرح داده شده است. به دلیل تنوع محصولات و کاربردهای متنوع آنها، توصیه می شود برای دریافت مشاوره تخصصی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اساسا مادربرد های صنعتی بخشی از قطعات الکترونیکی یک دستگاه بوده و جزو قطعات آن محسوب می شوند. به عبارت دیگر، گرچه مادربرد های صنعتی را می توان یک رایانه کوچک قلمداد کرد، اما در واقع ویژگی امکان الحاق این نوع از مادربردها به دستگاه ها و محصولات دیگر، از جمله اصلی ترین دلایل پیدایش آنها شمرده می شود. از این رو اندازه و شکل برد یکی از اصلی ترین فاکتورهای انتخاب یک مادربرد صنعتی است. به بیان دیگر کوچک بودن و گاها نسبت طول و عرض این محصولات در امکان استفاه و کابرد های آنها تعیین کننده است.

ابعاد مادربرد صنعتی

مادربردهای صنعتی بیتیلیوم با گارانتی باناتیس در اندازه های نوک (10*10 سانت)، نانو (12*12 سانت)، 3.5 اینچ (14*10 سانت)، 4 اینچ (12*14 سانت)، مینی (17*17 سانت) و ابعاد بزرگتر عرضه می شوند.

بنابر این اولین نکته ای که در انتخاب مادربرد صنعتی باید به آن توجه کنید، اندازه و شکل آن است. تا با فضایی است که در دستگاه یا محصول خود برای آن در نظر گرفته اید انطباق داشته باشد.

پورت های مادربرد صنعتی

آنچه که هنگام انتخاب مادربرد صنعتی در درجه دوم اهمیت دارد، پرت ها و رابط های و تعداد آنهاست. اصولاً هر مادربد یا قطعه الکترونیکی دیگری برای قرارگرفتن در اختیار کابر و تبادل داده های مختلف، نیاز به پرت ها و درگاه ها و رابطهای مختلفی دارند. برای مثال برای کنترل سخت افزارهای مختلف و تبادل اطلاعات خروجی سخت افزارها عموما از پرت های سریال و برای انتقال داده های تصویری از پرت های تصویری مانند VGA استفاده می شود. اما گاها کاربر به دلایل مختلف به تعداد بیشتری از این درگاه ها نیاز دارد.

برای مثال در سیستم های امنیت شبکه به حداقل 4 تا 8 پرت شبکه RJ45  یا همان LAN نیاز است. یا در ساخت انواع کیوسک سفارشگیری و فروشگاهی مادربرد هایی با دو پرت شبکه که یکی برای اتصال به دستگاه پوز بانکی و دیگری برای اتصال بارکد خواد به کار گرفته می شود نیاز است. در اتوماسیون صنعتی نیز معمولا پرتهای کام COM  یا همان سریال به تعداد دو تا 6 عدد بعضا مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع پرت های معمولی که در مادربرد های صنعتی در دسترس هستند عبارتند از:

RS232/RS485/RS422/USB2.0/USB3.0/VGA/HDMI/DVI/LAN/Audio in-out /LVDS/PCIe

همگی این پرت ها در انواع مختلف و به شکل پین هدر یا به شکل سوکت استاندارد در مادربردهای صنعتی بسته به نیاز قابل ارائه هستند.

هنگام انتخاب مادربرد می بایست نوع و تعداد پرت ها و درگاه های مورد نیاز را بررسی کرده و مد نظر قرار دهیم.

اتصال به اینترنت

موضوع حائز اهمیت دیگری که هنگام انتخاب مادربرد صنعتی باید مد نظر قرار دهید نحوه اتصال آن به شبکه های داخلی و اینترنت است. اساسا تجهیزات الکترونیکی از طریق انواع مودم ها و بعد از طریق پرت شبکه که شبکه سیمی نام دارد و یا از طریق شبکه بی سیم به شبکه های مختلف مرتبط می شوند. مادربردهای صنعتی با دارا بودن پرت شبکه، قابلیت اتصال به مودم وای فای از طریق پی سی آی اکسپرس و نیز قابلیت دریافت سیم کارت برای اتصال به شبکه های تلفن همراه، تمامی نیازهای کابران را مرتفع می نمایند.

میزان تحمل دمای مادربرد صنعتی

نکته آخری که باید به آن هنگام انتخاب مادربرد صنعتی توجه نمود، میزان تحمل و اطباق پذیری آنها با شرایط محیطی مختلف است. اساسا مادربردهای نیمه صنعتی در بازه دمایی بین منهای 10 تا مثبت 55 درجه عمل می کنند. مادربردهای صنعتی امام دمایی بین منهای 20 تا مثبت 70 درجه را تاب آورده و بدون ایراد به عملکرد خود ادامه می دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *